مولتی کوپتر چیست...

 

 

 

 

 

ملتی کوپتر عمود پرواز با دوربین مدار بسته    یک هلیکوپتر برق دی سی کوچکی است که با حداقل سه موتور و یا بیشتر با دور بالا با پروانه (ملخ) که به شافت آن متصل است میتواند پرواز نماید. با توجه به نوع و قابلیت آن تعداد موتور و پروانه ها کم و یا زیاد میشود.  .

مولتی کوپتر مورد نیاز پروژه ما با حداقل 4 موتور دی سی و پره به طول 25 سانتی متر (قطر روتور 10 اینچ) برای دیدبانی و دریافت اطلاعات از وضعیت آلودگی سطحی برج توربین بادی، وضعیت آلودگی سطحی، زاویه و ایر فویل نویز کوین هاب و پره ، وضعیت یادسنج، جهت سنج  و برقگیر بالای ناسل، آلودگی سطحی بیرونی ناسل و قسمت بیرونی دنده های یائ توربین های بادی تا ارتفاع  330 متر( 1000 فیت) طراحی شده است.


سازنده اصلی قطعات ، دوربین مدار بسته و سیستم کنترل  این مولتی کوپتر مورد نظر  که یک شرکت معتبر آلمانی است،  این کوپتر میتواند با سیستم رموت کنترل تا 20 دقیقه  و تا ارتفاع 500 متری پرواز نماید و جالب است بدانیم که با سیستم تغذیه دی سی کابلی از زمین تا ساعتها بدون توقف پرواز نماید. مینی کوپترها مانند دیگر پرنده ها در ابتدا برای کاربردهای نظامی و جاسوسی ساخته  شده اند ولی هم اکنون نمونه هائی اولیه در بیشتر کشورهای مدرن برای بازدید از خطوط انتقال و مزارع بادی ساخته شده و در شرف آزمایشات مقدماتی میباشند.


انواع مولتی کوپترها یا مولتی روتور Multicopter or Multirotor

این تقسیم بندی بر اساس تعداد بازوهاست. اگر مولتی روتور سه بازو داشته باشد تری کوپتر اگر چهار بازو داشته باشد کواد کوپتراگر شش بازو داشته باشد هگزا کوپتراگر هشت بازو داشته باشد اکتا کوپتر نام می گیرد.

روش دیگر برای تقسیم بندی مقدار وزن یا پیلودی است که پرنده می تواند بلند کند. 
این مسئله وابسته به قدرت و تعداد موتورها تعداد بازوها  و سایز ملخهاست.


تصویربرداری به وسیله دوربین های معمولی توسط انسان محدودیت هایی را دارد. برای مثال در پروژه های عظیم عمرانی و ساختمانی و یا پروژه های راه سازی با توجه به گستردگی حوزه عملیاتی و بعضا صعب العبور بودن مناطق، تصویربرداری توسط انسان مشکلات فراوانی را به وجود می آورد. در بسیاری از مواقع این امکان وجود ندارد که بتواند به صورت معمولی توسط یک اپراتور تصویربرداری را انجام داد. هلیکوپترها و کوادروتورهای کنترلی هوابرد که مجهز به دوربین های پیشرفته تصویربرداری و فیلم برداری هوایی هستند با پرواز بر روی مناطق عملیاتی از فواصل مختلف به جمع آوری اطلاعات تصویری شامل انواع عکس و فیلم از زوایای مختلف پروژه می پردازند.


هلی کوپترهایی که برای تصویر برداری هوایی استفاده می شود به دو گروه عمده تقسیم می شوند:

هلی کوپترهای سوختی
هلی کوپترهای الکتریک

این تقسیم بندی بر اساس نوع موتور پرنده که سوختی باشد یا الکتریک انجام می گیرد. 
موتور های سوختی معمولا از نوع پیستونی می باشند هر چند که در مواردی از موتور های توربینی و یا انواع دیگر هم استفاده می شود. نوع سوختهای مرسوم برای این موتورها بسیار متنوع است و بستگی به نوع موتور دارد به طور مثال برای موتور دو زمانه بنزینی از بنزین سوپر و روغن سینتتیک پایه گیاهی  به نسبت ۸۰ به ۲۰ استفاده می شود.

یک نوع موتور مرسوم تر سوختی موتور الکلی است که سوخت آن از ترکیب الکل متیلیک و نیترومتان و روغن کرچک ساخته می شود.

این دو نوع موتور معمولا مرسوم ترین نوع موتورهای سوختی هستند. موتورهای الکتریکی موتورهایی هستند که با باطری کار می کنند و معمولا برای انواع بزرگتر آن از باطری ها لیتیم پلیمر استفاده می شود. این نوع باطری ها توانایی تامین جریان بالا را دارند اما نسبت به انواع باطری های دیگر بسیار گرانترند.

هلی کوپترهای کنترلی و پرنده های بدون سرنشین هوابرد قادر به تصویربرداری کامل از پروژه ها و فعالیت های عظیم نفتی، میادین گازی در دریا و خشکی است. تصاویر هوایی بدست آمده از این پرنده های بدون سرنشین برای مصارف مختلف به کار می روند. تصویربرداری هوایی از پیشرفت ساخت و ساز میادین گازی در عسلویه یکی از پروژه های موفق هوابرد در این زمینه بوده است.


تصویربرداری هوایی توسط ربات های پرنده هوابرد از پروژه هایی همانند سد سازی که امکان دسترسی برای تصویر برداری توسط انسان در آن ها وجود ندارد، یکی دیگر از مصارف و مزایای این گونه تصویربرداری هاست. در مناطق صعب العبور و یا کوهستانی که نیازمند گرفتن اطلاعات تصویری از آن منطقه هستیم، اهمیت نیاز به عکاسی و یا فیلم برداری هوایی خود را نشان می دهد.

با تکنولوژی پیشرفته، ایمن و ساده
مولتی کوپتر پیشرفته تر از هلی کوپتر+فیلم
شرکت آلمانی سازنده این دستگاه امیدوار است تا از این وسیله پیشرفته به عنوان تاکسی یا آمبولانس هوایی استفاده کند.
[-] اندازه متن [+]

به گزارش سرویس علمی فناوری جام نیوز به نقل از یورونیوز Euronews در تاریخ 20 آبان ( 11 نوامبر )، گروهی از مبتکران دنیای فناوری در آلمان یک وسیله نقلیه هوایی به نام مولتی کوپتر ساخته اند که شبیه هلی کوپتر است و امیدوارند در آینده بتواند به عنوان یک تاکسی هوایی یا آمبولانس هوایی در صنعت حمل و نقل به کار گرفته شود.
این وسیله نقلیه با باطری لیتیوم کار می کند و بصورت عمودی بر زمین می نشیند و بلند می شود.
شانزده ملخ تعبیه شده، وظیفه هدایت و تعیین جهت آن را تامین می کنند. موتور و چرخش این مولتی کوپتر توسط کامپیوتر های نصب شده کنترل می شود.
از جمله تفاوت هایی که این دستگاه با هلی کوپتر دارد این است که هلی کوپتر دارای یک اتاقک است ولی این دستگاه اتاقک ندارد بلکه دارای فضایی باز است و همچنین یکی دیگر از تفاوت ها این است که سیستم هدایت کننده هلی کوپتر در برابر این دستگاه بسیار پیچیده است و برای هدایت هلی کوپتر باید از تعداد زیادی کلید استفاده کرد ولی کنترل این دستگاه بسیار ساده است.
مهندسین این دستگاه امیدوارند با افزایش قدرت و مدت پرواز این وسیله استفاده های زیادی از آن کنند.